CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, February 20, 2009

tuk chilabaey's spot...ehehe

opsss...x sangka entry aku psl Taman Negara Pahang ari2 de yg interested...actually kat sn memang best la...main transportation utk kt wat activities is sampan (de yg panggil sampan n ktrg panggil boat)...bg org2 yg x penah nek sampan mcm aku nih, pengalaman nek sampan 2 memang best la.klu tido mlm mmg ternanti2 ari esok la coz x sbr nak nek sampan lgggg..hehe...mcm ari2, ktrg pg by package..RM300 sorang inclusive of accommodation (memang sempoi cos ari2 mkn food org Pahang...sedapppp giler...n dgn cra yg begitu santai..warung style)..

dr s.alam ke tmn negara ktrg wat backpack je.nek bas dr s.alam ke stesen bas Jerantut n then amek bas ke Taman negara..agak memenatkan la tp memang sempoi..sampai je pas check in ktrg terjun sungai..da mcm 10 tahun x jupe sungai masing2.haha...

mlm 2 tu ktrg de night jungle walk (tour guide akan bwk kt jln dlm utan time mlm...tgok serangga n binatang as they ol sume active waktu mlm kan..memang layan...)before night jungle walk 2, ktrg sume tgok tayangan video hutan hujan 300 juta tahun tersebut...(tambah knowledge gak la kan)..pastu ktrg blk ke blk n menantikan ari esoknye....

bgun pg breakfast n get ready for 2nd day activities..ktrg de canopy walk, trekking to bukit Teresek, rapid shoting, visiting aborigine settlement and mandi sungaiiiii.hihi..canopy walk ni memang mendebarkan dada..aku memang mengucap panjang la kat atas 2..p/s:sesapa yg lemah jantung n gayat, d advice kan..pikir msk2 lu b4 walk along the canopy to.eheh...canopy walk 2 memang terpanjang d dunia n dia ada 9 check points n 10 jambatan...fuhhhh...jambatan kedua is yg terpanjang n ke3 is yg tertinggi...memang harus la ketar lutut kan kat atas 2..hohoho...pastu ktrg pun terus trekking ke bukit Teresek...pancit gak la cos setahun sekali bru nk trekking kan...hehe...dia ada 1st view n 2nd view...yg pasti, dua2 view tu memang awesome...

then after that ktrg blk for lunch..makcik 2 msk ikan sungai..memang best.sampai arini aku teringat2 lg...kat sn memang aku mkn byk n luper langsung cite die2 aku kan.hahaha...mamposss...pas mkn relex2 n dlm kul 3 ktrg pun da ready kat jetty tuk rapid shoting...activity paling best is yg nih...main perang2...haha...rapid shoting nih mmg payah nk cite mcmne tp memang best giiiiiiiler...klu nk taw korang pg la sn experience sendiri ye...eheh..ktrg time 2 sume da basah sbb men perang2 td 2 kan then terus ke kg org asli...memang pure asli la diorang nih...pompuan dia mmg pakai kain batik je n x rs segan pun..rambut diorang kerinting n btol2 org asli la..kat situ, ktrg ble tgok cara hidup diorang n the best part is belajar cara nk mnyumpit...huhu...bukan senang ye...then ktrg blk n mandi sungaiiii..yippi...

pendek kata ari2 ktrg kat sn memang ari2 dduk dlm air je la...haha..mlm 2 ktrg de camp fire...memang layan la kan mlm 2...then pas2 bbq...best2...xtaw nk describe da perasaan mcmne kan....then sume msuk tido..ZZZZZZZZZZZ....sok pg which our last day, ktrg pg Lata Berkoh..tp kn trekking sikit la nk ke sana.tp xpe..yg penting teruja...best la tempat 2..tp mcm aku penah cite..utk org yg pandai berenang je bole msuk...yg x pandai berenang...'sila pakai pelampong ye'..hehe..

then ktrg pg Kelah Sanctuary Park...actually tempat 2 before sampai Lata Berkoh...ktrg mandi di kelilingi ikan2 besar.wauuu...memang best...tp nk d ingatkan, sanctuary 2 bkn kolam ikan eh...tempat 2 sungai jgk...layan beb...hehe...

pas berjam2 berendam n melakukan segala aksi di dlm air 2 kan, ktrg pun berangkat la pulang utk lunch n ready to pulang..huhu...part paling x best...berat hati o nk blk s.alam...huhu...tp xpe..next time aku pasti akan pg lg....

2 la cite ktrg yg ambik package...tp klu nk camping pun best gak...anas(tour guide ktrg yg masok air 2) da tunjuk2 port2 best utk yg nk camping n memancing...or sp2 suke nk camping dlm hutan pun syok gak..tp klu aku aku prefer tepi sungai...de sungai n agak isolated sikit la.baru la advanture kan..hehe..tp klu x suke camping..pg je la check in kat resort dlm Taman negara 2...ok jgk...actually byk lg la activity kat sn...so sesape yg berminat nk pg, n perlukan advice dr aku...aku bole tlg...hehe...promote ke pe ni kan..ahaks...

4 comments:

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Haliarn - TQ bebanyak kerana meluangkan masa utk menceritakan pengalaman semasa di Taman Negara.... Byk gambaran & maklumat yg tlh diberikan... sgt berguna utk saya sebagai rujukan dan gambaran bagaimana...?? dan apa aktiviti yg boleh dilakukan di sana.... hehehe... saya ni jenis yg suka bercamping.... bolehlah nanti saya bertanya lagi ttg Taman Negara... kalau senang2 nanti ceritalah lagi dlm blog ttg Taman Negara @ gambar lain semasa di sana.... Tq sekali lagi... seronoknye... mcm esok je nak pegi.... :)

haliarn said...

xpe..sharing is good kata mereka.hehe...nanti klu de pe2 juz tnye..bole je nk tolong..kot2 ble join sekaki..ahehe...

Chilabaey's Spot 2 said...

To:Haliarn - Boleh juga join sekali, tunggu masa yg sesuailah, bukan apa setakat sehari dua tu tak puas sebenarnye.... kalau terjadinye projek ni nanti saya inform awak ye... ada 2nd tourist guide kan.... hehehe... TQ again for your information... :)

haliarn said...

hehe..alrite...hope to hear soon..:-)